Paul Moeyes

  • Illustraties_5
  • Illustraties_4
  • Illustraties_6
  • Illustraties_2

Inhoudsopgave

Recensie "De Zwaardjaren" in de Volkskrant

Tekenaars en schilders schotelden de lezers een opgepoetste werkelijkheid voor.

Quizvraag: in welk jaar lanceerde Kodak de slogan 'You press the button, and we do the rest' om camera's te verkopen?  (...)

Al in 1888! En dus had de Eerste Wereldoorlog heel goed door amateurfotografen kunnen worden vereeuwigd, schrijft historicus Paul Moeyes. Maar op de 'onomstotelijke echtheid' van foto's zaten de regeringen in Frankrijk, Duitsland en Engeland helemaal niet te wachten. Ze moesten het thuisfront een gruwelijke loopgravenstrijd door de strot duwen en 'de grote waarde van tekeningen lag in het feit dat zij zich, veel beter dan een foto, leenden voor compositie, manipulatie en vertekening'.

Lees de hele recensie hier

Copyright 2016 Paul Moeyes

p.moeyes@hva.nl